دین رسانه ای

رسانه،دین،جامعه

دین رسانه ای

رسانه،دین،جامعه

ادع الی سبیل ربّک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالّتی هی احسن- سوره نحل آیه125

طبقه بندی موضوعی

christian right

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶ ق.ظ

جریان راست مسیحی:

جریان راست مسیحی یا مسیحیت صهیونیست و بنیادگرایی مسیحی جریانی است که  اوایل دهه 1980 شکل گرفت و بیشتر مطالبات آنها مبارزه با شرور اجتماعی از قبیل سقط جنین،خشونت های رسانه ای ،فمنیسم و.. و حمایت از خیرهای اجتماعی مثل تحکیم بنیان خانواده بود. کم کم برای پیشبرد اهداف اجتماعی خود سعی کردند قدرت سیاسی کسب کنند و در این زمینه موفق هم شدند. این جریان یکی از تاثیر گذارترین جریانات در انتخاب روسای جمهور آمریکا و سیاست حاکم بر جامعه هستند . مبانی فکری این جریان برگرفته از مسیحیت انجیلی است.

راست گرایان محافظه کار مسیحی  اصلی ترین هدف شان حکومت یهودی و بسط سیطره آن است. علت این امر نقش اسراییل در بازگشت دوم مسیح است. مسیحیت صهیونیست خود را بهترین پشتیبان حکومت یهودی می داند.جری فالول یکی از کشیش های مطرح جریان راست مسیحی از سوی بوش به شارون اطمینان می دهد که کاملا آنها را حمایت می کند. به گفته خود فالول، آنها هر گاه حس کنند دولت آمریکا در این سیاست کمی ضعیف عمل می کند آنها را تحت فشار قرار می دهند.

بنا به عقیده این فرقه گرد آمدن یهودیان در اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بخشی از برنامه خداوند برای وقوع نبرد نهایی بود که در آن نیروهای خیر ( که طبق نظر بنیادگرایان مسیحی عبارتند از ایالات متحده و هم پیمانانش) با نیروهای شر(اتحاد شوروی و متحدین آن - اعراب و مسلمین) پیکار خواهند نمود. از آنجایی که یهودیان در نهایت باید به مسیحیت بگرایند پس می‌بایست به هر قیمتی که شده‌ از اسرائیل حمایت نمود از این‌رو راست گرایان مسیحی به شدت از اسرائیل پشتیبانی می‌کنند

جریان راست مسیحی به تدبیرگرایی(dispensationalism ) معتقدند و باورشان بر این است که مسیحیت 7 مرحله را باید تجربه کند و اکنون در مرحله کلیسا هستیم و مرحله نهایی،آخرالزمان و وقایع پیرامون او از جمله ظهور دجالantichrist ، مصیبت عظمی، نبرد نهایی یا آرمگدون و بازگشت دوم مسیح است که همراه با مومنان برای برقراری حکومت هزارساله خواهد آمد. رمانی راجع به وقایع آخرالزمان و آرمگدون تحت عنوان "بازمانده"( Left behind) نوشته شده که بر اساس آن فیلمی ساخته شد.

اعضای این جریان علاوه بر حمایت از اسراییل و سیطره شان بر فضای سیاسی آمریکا، به شدت اسلام ستیز هستند وبه نوعی جنگ صلیبی سربسته علیه اسلام معتقدند. آنها آشکارا به اسلام و پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله توهین می کنند. به عنوان مثال جری فالول در یک مصاحبه تلویزیونی عیسی و موسی را پیام آوران محبت وصلح و پیامبر اسلام را تروریست خوانده که پیروانش در این امر از او الگو گرفته اند.

نکته قابل توجه دیگر راجع به این جریان، بکارگیری رسانه در پیشبرد اهدافشان است. چندصد ایستگاه رادیویی و تلویزیونی با درون مایه اعتقادی آنها و با مدیریت آنها در آمریکا وجود دارد.به عوان مثال برنامه کلوپ 700 یکی از برنامه هایی است که پت رابرتسون اجرا می کند و حدود یک میلیون بیننده دارد. برنامه هایی هم راجع به مشاوره در امور خانواده و اقتصادی با همکاری رابرتسون و فالول اجرا می شود.جیم دابسون هم برنامه ای درمورد خانواده دارد که بیش از هفت میلیون بیننده دارد.

با توجه به اینکه انجیلی ها اعتقادات مذهبی قوی دارند و عموما ازطبقه ثروتمند هستند به پرداخت عشریه مالشان بسیار اهمیت می دهند و بخش اعظم این کمک های مالی به جریان راست مسیحی اختصاص پیدا می کند. جریان راست مسیحی با کمک های مالی و خدمات اجتماعی "به رساندن پیام مسیح" مبادرت کرده و در این امر موفق هم بوده است.

پ.ن  این پست را گذاشتم که بعدش یه ماه کامل برم مرخصی 

  • کاوش

نظرات  (۱۶)

سلام،پست جالب و مفیدی بود.
ایشالا که بازم از این موضوعات آموزشی تو وبلاگتون بزارید و ما استفاده کنیم.
پاسخ:
سلام 
ممنون از توجه تون. ان شاء الله 
  • یک پسر مجرد
  • سلام
    اونجلیست ها در همین گروه دسته بندی میشن؟ (اگه تلفظش اشتباه ننوشته باشم!!)
    کاش کمی بیشتر به موضوعات آمریکا پرداخته میشد. خیلی عقبیم، خیلی زیاد/
    + چند شب پیش توی برنامه راز موضوعشون "توهم توطئه" بود. از سر ذوق و علاقه برنامش ضبط کردم!
    اگر تونستید حتما گیرش بیارید یا از سایت شبکه چهار دانلودش بکنید.
    یک سایتی رو توی برنامه معرفی کردن به نام memri.org
    اصن داشتم شاخ درمیاوردم از فعالیت این سایت که چند شب پیش پانزده سالگیش رو جشن گرفتن! اگر بدونید وظیفه ی اصلی این سایت چی بوده شاخ درمیارید!!
    برنامه راز در تاریخ 12 یا 13 مرداد/
    + عاشورا در گوگل ...
    پاسخ:
    سلام
    یه مقدار نیاز به توضیح داره. در واقع واژه اونجلیست ها به  یک معنا به همه افرادی اطلاق میشه که به تبلیغ مسیحیت می پردازند .برای این گروه اونجلیکال به کار ببریم بهترهevangelicalism  را باید جریانی دانست که تقریبا از  قرن 17  از دل پروتستانیسم ظهور کردند. اونجلیکال ها شاخه های مختلفی دارندتوی کشورهای مختلف هم متفاوتند. مثلا توی آمریکا یه شاخه شون را که بهشون  سنت گراها می گویند همین راست مسیحی ها هستند و مشخصه شون اینه که علاوه بر باورهای دیگرشون،به فعالیت های اجتماعی معتقدند وبرای رسیدن به این هدف معتقدند باید قدرت سیاسی کسب کرد وتقریبا تمام رییس جمهورهای آمریکا تحت سیاست اینها هستند.
    گروه دوم میانه روها هستند که ه فعالیت اجتماعی معتقدند و وارد سیاست نمی شن و گروه سوم مدرنیست ها هستند که یه مقدار توی باوراشون متفاوتند. 
    البته گاهی نمیشه اینا را از هم متمایز کرد و میبینیم مرز اونجلیست ،بنیادگرا و پنتیکاست ها یه جاهایی از بین میره
    بابت لینک ممنونم. خیلی از مباحث هست که اگر ماها بگیم توهم توطئه است خدا خیرشون بده خود اون وری ها اعتراف می کنن
    یا علی
    سلام عزیزم.
    وبلاگتون محتواداره . پس امید دارم که ادامه بدید و تمام تلاشتونو بکنید تااطلاع رسانی از طرف شما به اندازه ی دانشتون انجام بگیره.
    داشتن علم به هر میزان در هر زمینه ای خمس  داره و آن هم اطلاع رسانی ویاد دادن به دیگر بصورت رایگان است .
    باتشکرازحضورتان در وبلاگم .
    بنده هم التماس دعا دارم .
    منتظرحضورتان هستم .

    " باتقدیم احترام - رسا "
    بسیار عالی... مثل همیشه!!!
    واقعا نمیشه چیزی گفت به این واقعیات افسانه سان!!!
    یا علی..
    پاسخ:
    سلام
    کار اونا که بله خوب کار میکنن.
  • یک پسر مجرد
  • سلام
    عید شما هم مبارک، همچنین/
    ای کاش که می فهمیدن ... عده ای هستن که هیچ وقت نمی فهمن!
    + راستی! شما که گفتین تا یک ماه میرید مرخصی!!!
    پاسخ:
    سلام 
    بله مرخصی ماهم داستانی شد برای خود. دقیقا صبح اولین روز مرخصی با من تماس گرفتن و احظار شدم. تی فضای وبلاگ ها تا آخر تابستان هر روز ده دقیقه فقط وقت میذارم از مطالب سودمند وبلاگ هایی چون وبلاگ شما استفاده می کنم.
    یا علی
  • امانت دار زهرا
  • سلام ممنونم که سر زدین برادر بازم بیایید
    در پناه حق
    یاعلی
  • یک پسر مجرد
  • سلام
    من متوجه ناراحتی هاش میشم اما باور کنید نصف بیشترشون حرص و جوش خوردن الکیه.
    سیگار اصلاً چیز خوبی نیست، جز اینکه راهی باز بشه برای اعتیاد بیشتر هیچ فایده ای نداره و هیچ توجیهی نمیشه براش آورد، مگر اینکه براش توجیه ببافن!!
    + مگه من مطلب سودمند هم دارم :))

    سلام

    هرچند بیست روزی گذشته اما من هم تولدتون رو تبریک میگم

    موفق باشین

    سلام ممنون از حضورتون بله طلائیه است و غروبش طلائیه است و دو رکعت نماز برای حضرت ابولفضل طلائیه است و بوی خاکش طلائیه است و عشق و حرفهای درگوشی .شماباافتخار لینک خواهید شد .
    خوشحال میشم بازم سر بزنید
    یاعلی
  • یک پسر مجرد
  • این ساپورت لعنتی! (قسمت دوم)
    "آیا من مبتلا به بیماری توهم توطئه هستم که فکر میکنم خیلی سازمان دهی شده دارن این پوشش رو بین زنان ایرانی جا میندازن؟"

    با سلام

    به وبلاگ حقیر سر بزنید و 2 نامه را که نوشته ایم در صورت امکان امضاء کرده و به دیگر دوستان فضای مجازی نیز اطلاع دهید که امضاء کنند. نامه اول خطاب به دکتر احمدی نژاد و تقدیر از زحمات 8 ساله ایشان می باشد. نامه دوم خطاب به رییس قوه قضائیه در راستای محاکمه فتنه گران دروغگوی سال88 و دشمنان رای ملت می باشد که متاسفانه 4 سال است به دلایل نامشخص به تاخیر افتاده است. منتظر حضور و همکاری شما 



  • یک پسر مجرد
  • سلام
    خیلی ها این بمبارون کردن مارو نمی بینن؛
    بعضی وقتا از ته قلب دعا میکنم کاش وارد یک جنگ تمام عیار نظامی میشدیم، کاش گلوله میخوردیم، کاش با تانک و موشک و هواپیمای فانتوم خونه هامون روی سرمون خراب میشد،
    می دونید چرا؟؟!
    فکر میکنم یه کم مردم رفتارشون بهتر بشه، یه کم یاد زمان جنگ بیفتیم، یه کم هممون آدم تر بشیم و به خودمون بیایم که جنگ، جنگه، شوخی با کسی نداره. اما الان چی ...؟ ناکارآمدی سازمانی های خودمون به یک طرف، کم کاری خود ماها یک طرف، این هجمه ی رسانه ای و اقتصادی و روانی علیه کشور به یک طرف و همه شدیم تماشاچی، عین کسی که رفته توی استادیوم و داره از نزدیک تیراندازی افراد به هم دیگرو تماشا میکن و اون وسط چند تا گلوله هم خودش میخوره و زخمی و مجروح میشه یا حتی به جرم تماشاچی بودن با همون گلوله ها کشته میشه.
    غالب مردم ما کشته های جنگ نرم رو نمی بینن، خانواده هایی که دارن هر روز متلاشی میشن رو نمی بینن، بوی خیانتی که داره توی فضای شهرها پیچیده میشه رو نمیفهمن ...
    حرف برای گفتن بسیار و زمان ما برای مقابله اندک/

    سلام این یه عکس از سایت TIME.IR هستش و فردا هم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی. یه نگاه بندازید ببینید من چشام ایراد داره که نمی تونم پیداش کنم یا اینکه زاد روز داراب (کوروش) مهم تر از سالروز وفات حضرت عبدالعظیم هستش که اونو نوشتن ولی اینو نه !

    عبدالعظیمی که درباره زیارت قبرش گفتن:"من زارعبدالعظیم حسنی بری کمن زارالحسین بکربلا"

    و نکته دوم که اونم از اهمیت بالایی برخوردار هستش اینه هی رفرش بزنید تو این صفحات یه سری جملات میاد ، ببینید دریغ ،

    از اینکه یه جمله از امام یا رهبر،یاحتی ابن سینا یاحتی فروغ فرخزادی،یا حداقل یه چیزایرانی بیاد!

    واقعن واسه خودم متأسفم واسه این همه بی توجهی .

    در ضمن اون پایین یه بخش انتقاد و پیشنهاد داره که من لینکشُ  اینجا گذاشتم حتمن برید و نظر بذارید ایشالله رسیدگی کنن و درست کنن تقویمشونه که کلی مردم بهش رجوع می کنن .

    خانه از پای بست ویران است : سایتی که اسمش به این (                                                       ) بزرگی باشه ! ولی اولش با اسم خدا حتی یه بسم الله ساده شروع نشه ، مشخصه بهتر از این هم نمیشه . بعدم بزنه ساعت و تقویم رسمی ایران .

    نمی دونستم این جمله رو واسه این سایت گفتم ، الان که نگاه می کنم بهترین وصف واسه اش همینه : ندیدنت سختِ ، دیدنت سخت تر ...


    سلام،با "عمو جان... این روزها دردم می آید"،به روزم.
    سلام،با "جنایتکار داعیه دار صلح" به روزم
    سلام،با "طرز پخت آش فرهنگی "به روزم همشهری.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی