دین رسانه ای

رسانه،دین،جامعه

دین رسانه ای

رسانه،دین،جامعه

ادع الی سبیل ربّک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالّتی هی احسن- سوره نحل آیه125

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۰
تیر


هر کس به عیادت بیمار برود، هفتاد هزار فرشته او را مشایعت مى کنند و برایش آمرزش مى طلبند تا آن گاه که به منزل خود برگردد.(امام صادق علیه السلام)کافى 3/120/2


رسم زیبایی که سال های گذشته  توفیق بود در آن مشارکت داشته باشیم دیدار از بیماران در روز میلاد کریم اهل بیت است. معلوم نیست امسال این امر میسر شود یا نه.  خانه امام مجتبی علیه السلام سرای کرامت و بزرگواری است. بیایید برای شفای بیماران به ویژه بیماران خاص  در شب میلاد فرزند بانوی مهر  با ترنم زیبای صلوات بر او و خاندانش همگام با فرشتگان قدومش را بر چشم دل بگذاریم.

طرح ختم هزاران صلوات نذر قدوم امام مجتبی  به نیت شفای بیماران .

و سهم شما بزرگوار؟؟؟؟؟

یا علی 




۱۷
تیر


شاید بتوان گفت دهه 1970 زمان آشتی بین دین و فضای اینترنت است. ارتباط این دو به سرعت افزایش یافت به گونه ای که حدود سال 2000بیش از یک میلیون وب سایت دینی انلاین  وجود داشت. در نظر خواهی که یکی از موسسات آمریکایی در سال 2001 انجام دادند 25درصد از کاربران اینترنتی از اینترنت برای مقاصد معنوی و امور دینی استفاده می کردند. 

مراحل شکل گیری و گسترش استفاده از اینترنت : رشد و توسعه اینترنت در مراحل مختلفی صورت گرفت

 1- اطلاعات کامپیوتری شده: در این مرحله امکان استفاده از تکنولوژی جدید برای مقاصد دینی بررسی می شدو بیشتر بر تحلیل متی متون اصلی دینی و ارتباطات از راه دور با افراد دیگر از طرق ایمیل های قدیمی،فاکس و تبادل کامپیوتر انجام می شد.

مرحله دوم استفاده از ارتباطات کامپیوتری از راه دور از طریق ایمیل ،بی بی اس،یوزنت و.. است. در این مرحله امکان تبادل اطلاعات میان دو نفر و گروهها به صورت آشنا و ناشناس امکان پذیر گشت.و گروه های هم فکر مجازی شکل گرفتند.

مرحله سوم اسناد شبکه ای است که در این مرحله انتشارات الکترونیکی  گسترش یافت .

در مرحله چهارم متون با فیلم تصویر،صوت  ترکیب شد . ارتباطات کشیشی ،مراسم های انلاین،دسترسی به منابع معنوی متعدد،مطالعات جامعه شناختی استفاده از این رسانه جدید،نهادهای دینی و پروژه های انلاین شکل گرفت.

فاکتورهای موثر در مشارکت انلاین:

تعداد کاربران.. هر چه تعدادکاربران بیسشتر باشد ایجاد اطلاعات و مطالب بیشتر م یشود و محیط نت پویاتر خواهد بود.

بنیان و سرمایه اینترنتی:  دسترسی به برق، نرم افزار و سخت افزارهای کامپیوتری،مودم ها، خطوط تلفن و رادیو در استفاده از اینترنت تاثیر دارد. حتی میزان در آمد نیز با این امر ارتباط مستقیم دارد تشکیلات کلیسایی با در آمد بالاتر به میزان بیشتری نسبت به همتایان خود با در امد کمتر از اینترنت استفاده می کنند.

آموزش و مهارت های تکنیکی : مهارت های کامپیوتری قوانین ترافیکی انلاین و نشر الکترونیکی در مناطق جغرافیایی و اقتصادی و فرهنگی مختلف متفاوت است

آیین نامه های اجرایی: در برخی از مناطق استفاده  شخصی از اینترنت  جرم محسوب می شد. در برخی کشورها  به دسترسی به انواع مختلفی از اطلاعات ادیان مختلف امکان پذیر است. اما برخی کشورها به شدت از سیستم های فیلترینگ و مانیتورینگ استفاده می کنندتا مردم در حد امکان کمتر در معرض اطلاعات مربوط به دیگر ادیان قرار بگیرند.

نگرش ها نسبت به ارتباطات جهانی :

برخی از سنت های دینی اشتیاق خود به استفاده از اینترنت برای اهداف آموزشی و تبلیغی را اعلام کرده اند البته اظهار نگرانی هایی از تاثیر برخی فعالیت های اینترنتی در گمراه کردن افراد هم نشان داده شده. 


۰۳
تیر



یا ابا صالح المهدی(عجل الله تعالی فرجک)

چنان در هجر خود می سوزیم که" متی ترانا ونراک"

چنان در خود گم گشته ایم که "لا ینالک منی ضجیج ولا شکوی"

چنان چشمان مان به گناه عادت کرده که "اری الخلق ولا تری"

گوشهامان را بر حقیقت بسته ایم و"لا اسمع لک حسیسا ولا نجوی"

آواره دنیا شدیم وادعا کردیم" الی متی احار فیک یا مولای"

یا مولای! بازیچه روزگار شده ایم. .کودکانی هستیم که  بازیچه ها را جدی گرفته ایم .

آقا جان !حیران وسرگشته ایم .اما اگر بگوییم سرگشته توایم تو باور نکن.

دلگیر وغمگین هستیم .اما نه..... برای نیامدن تو غمگین نیستیم!

اصلا ما تو و آمدن و بودنت را باور نکردیم!

حکایت ما  حکایت کسی است که عزیزی را به اصرار به خانه دعوت می کند .اما دریغ.........

مهمان اگر در بکوبد دری بر او نمی گشاید.

حکایت ما حکایت دلدادگی هم اگر باشد دلدادگی  تو نیست.

حکایت ما حکایت انتظار هم اگر باشد انتظارتو نیست.

حکایت ما حکایت ندبه ونوحه خوانی  نیست.

حکایت ما حکایت فرمان برداری نیست.

حکایت ما ...........حکایت ما............                      

                               هر چه  باشد شیرین نیست.

 

                  حکایت ما حکایتی تلخ است.!!!!!!

۰۲
تیر

ونرید أن نمن على الذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم أئمة ونجعلهم الوارثین 

مقوله انتظار منجی و موعود بین تمام ادیان مقوله ای مشترک است. هندو ها از کلکی و تجلی خدای ویشنو می گویند،زردشتیان منتظر سوشیانت،یهودیان چشم به راه ماشیح و مسیحیان در انتظار  بازگشت دوم مسیح و برقراری ملکوت خدا در آسمان ها هستند. ما مسلمانان هم که منتظران مهدی موعود هستیم.  همه منجی باوران در انتظار کسی هستند که روزی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد و صلح و دوستی می کند. تصویری که از حکومت این منجی داده می شود تقریبا در کتب مقدس ادیان سرشار از ارامش،امنیت و صفاست. 

معمولا نکات مشترک باعث انسجام و اتحاد هستند  و می تواند یکی از مباحث گفتگوی ادیان به شمار روند.اما در رابطه با بحث منجی گرایی با وجود این اشتراکات  و با وجود انتظار دوره ارامش و صلح، نبردها و اختلافات اساسی به وجود آمده است. مثلا در مسیحیت گروه هایی به نام هزاره گرایان وجود دارند که معتقدند باید برای ظهور ناگهانی و غیرمنتطره مسیح زمینه سازی کرد. این زمینه سازی ها ملزوماتی دارد که موجب تقابل و اختلاف اسلام و مسیحیت می شود.برقراری حکومت مسیحایی در اورشلیم، نزدیک تر شدن به زمان بازگشت مسیح با ورود بیشتر یهودیان به فلسطین،و به قول  آیزنهاور ریس جمهور امریکا در دهه پنجاه "تسخیر افکار انسان ها" ایجاد حکومت جهانی آمریکایی. شعار ریگان برای جنگ برای نابودی دشمنان و ایجاد حکومت هزار ساله مسیح،نظریه نظم جهانی بوش پدر و منبع شرارت خواندن ایران، عراق و کره شمالی از سوی بوش پسر همه خط سیری مشترک را دنبال می کند. فوکو یاما از باور مهدوی شیعه بیم می دهد و معتقد است دو بال سرخ شهادت و سبز انتظار پویایی مکتب تشیع را در پی داشته.

موضع گیری های   جنگ طلبانه غربی ها ی مسیحی  منشاء عقیدتی دارد. جنگ ارمگدون که نبرد سختی بین شرقی ها و غربی های یهودی-مسیحی است در کتاب مقدس پیشگویی شده . مسیحیان افراطی با استناد به کتاب مقدس  تفاسیر بسیار افراطی از این نبرد ارائه می دهند . ایستگاه های تلویزیونی و ماهواره ای، رادیو ،کتب و فیلم هایی که در این زمینه نوشته می شوند همه  سیاست مشترکی رادنبال می کنند. کشیش های افراطی مثل جری فاول و بسیاری از رهبران مسیحیت صهیونیست در برنامه های  زنده و پخش ، با سخنرانی های هیجان انگیز آتش جنگ افروزی را در میان مخاطبان افزایش می دهند به طوری که سربازی که به عراق اعزام می شود با اندیشه مومنانه آخرالزمانی به این کار تن در می دهد .تقربیا بیشتر شبکه های تبشیری از اسرائیل و سیاست های اشغال گرانه آن حمایت می کنندو سرزمین های مقدس را متعلق به یهودیان می دانند. فضای صهیونیستی حاکم بر سیاست های مسیحیان و تلاش مسیحیت صهیونیسم همواره در سیاست گذاری غرب تاثیر گذار بوده است. در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی هم این سیاست به نحو آشکاری پیگیری می شود به طوری که در برنامه های خود به صراحت از سیاست های رژیم صهیونیستی حمایت کرده و آن را تایید می کنندبرتری قوم یهود و گستره سرزمین مقدس از نیل تا فرات، جمع آوری کمک و حمایت برای بازسازی معبد اورشلیم و شهرک سازی و تبلیغ تورهای گردشگری به سرزمین اشغالی از دیگر اقدامات آنها در تقویت و حمایت از رژیم غاصب و ستمگری است که جنایات آن ننگین ترین ورق های تاریخ را به خود اختصاص داده است. جای تعجب و شگفتی است که این شبکه ها و جریان ها بر محبت و عشق تاکید دارند و از کمک به مظلومان و بینوایان و همدردی با آنان و مژده به محبت و عشق مسیحایی دم می زنند.حمایت های این گروه ها از اسرائیل به خاطر زمینه سازی بازگشت دوم مسیح است. البته می توان گفت یهودیان نیز به نحوی قربانی این اندیشه اند. چرا که اعتقاد براین است که با امدن عیسی بسیاری از انها کشته می شوند و گروهی هم به مسیحیت رو می آورند و در واقع چیزی از یهودیت نخواهد ماند.  

در واقع چیزی که از این  نسخه از انتظار موعود به جا مانده ، جنگ و خونریزی و اشغال است. این اموزه دست آویز عده ای شده  تا سیاست های سلطه جویانه خود را در سطح جهان پیش ببرند. 

کتاب " در انتظار جنگ بزرگ" نوشته گریس  هال سل با ترجمه خسرو اسدی  به این موضوع می پردازد.