دین رسانه ای

رسانه،دین،جامعه

دین رسانه ای

رسانه،دین،جامعه

ادع الی سبیل ربّک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالّتی هی احسن- سوره نحل آیه125

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

۱۴
مرداد

جریان راست مسیحی:

جریان راست مسیحی یا مسیحیت صهیونیست و بنیادگرایی مسیحی جریانی است که  اوایل دهه 1980 شکل گرفت و بیشتر مطالبات آنها مبارزه با شرور اجتماعی از قبیل سقط جنین،خشونت های رسانه ای ،فمنیسم و.. و حمایت از خیرهای اجتماعی مثل تحکیم بنیان خانواده بود. کم کم برای پیشبرد اهداف اجتماعی خود سعی کردند قدرت سیاسی کسب کنند و در این زمینه موفق هم شدند. این جریان یکی از تاثیر گذارترین جریانات در انتخاب روسای جمهور آمریکا و سیاست حاکم بر جامعه هستند . مبانی فکری این جریان برگرفته از مسیحیت انجیلی است.

راست گرایان محافظه کار مسیحی  اصلی ترین هدف شان حکومت یهودی و بسط سیطره آن است. علت این امر نقش اسراییل در بازگشت دوم مسیح است. مسیحیت صهیونیست خود را بهترین پشتیبان حکومت یهودی می داند.جری فالول یکی از کشیش های مطرح جریان راست مسیحی از سوی بوش به شارون اطمینان می دهد که کاملا آنها را حمایت می کند. به گفته خود فالول، آنها هر گاه حس کنند دولت آمریکا در این سیاست کمی ضعیف عمل می کند آنها را تحت فشار قرار می دهند.

بنا به عقیده این فرقه گرد آمدن یهودیان در اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بخشی از برنامه خداوند برای وقوع نبرد نهایی بود که در آن نیروهای خیر ( که طبق نظر بنیادگرایان مسیحی عبارتند از ایالات متحده و هم پیمانانش) با نیروهای شر(اتحاد شوروی و متحدین آن - اعراب و مسلمین) پیکار خواهند نمود. از آنجایی که یهودیان در نهایت باید به مسیحیت بگرایند پس می‌بایست به هر قیمتی که شده‌ از اسرائیل حمایت نمود از این‌رو راست گرایان مسیحی به شدت از اسرائیل پشتیبانی می‌کنند

جریان راست مسیحی به تدبیرگرایی(dispensationalism ) معتقدند و باورشان بر این است که مسیحیت 7 مرحله را باید تجربه کند و اکنون در مرحله کلیسا هستیم و مرحله نهایی،آخرالزمان و وقایع پیرامون او از جمله ظهور دجالantichrist ، مصیبت عظمی، نبرد نهایی یا آرمگدون و بازگشت دوم مسیح است که همراه با مومنان برای برقراری حکومت هزارساله خواهد آمد. رمانی راجع به وقایع آخرالزمان و آرمگدون تحت عنوان "بازمانده"( Left behind) نوشته شده که بر اساس آن فیلمی ساخته شد.

اعضای این جریان علاوه بر حمایت از اسراییل و سیطره شان بر فضای سیاسی آمریکا، به شدت اسلام ستیز هستند وبه نوعی جنگ صلیبی سربسته علیه اسلام معتقدند. آنها آشکارا به اسلام و پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله توهین می کنند. به عنوان مثال جری فالول در یک مصاحبه تلویزیونی عیسی و موسی را پیام آوران محبت وصلح و پیامبر اسلام را تروریست خوانده که پیروانش در این امر از او الگو گرفته اند.

نکته قابل توجه دیگر راجع به این جریان، بکارگیری رسانه در پیشبرد اهدافشان است. چندصد ایستگاه رادیویی و تلویزیونی با درون مایه اعتقادی آنها و با مدیریت آنها در آمریکا وجود دارد.به عوان مثال برنامه کلوپ 700 یکی از برنامه هایی است که پت رابرتسون اجرا می کند و حدود یک میلیون بیننده دارد. برنامه هایی هم راجع به مشاوره در امور خانواده و اقتصادی با همکاری رابرتسون و فالول اجرا می شود.جیم دابسون هم برنامه ای درمورد خانواده دارد که بیش از هفت میلیون بیننده دارد.

با توجه به اینکه انجیلی ها اعتقادات مذهبی قوی دارند و عموما ازطبقه ثروتمند هستند به پرداخت عشریه مالشان بسیار اهمیت می دهند و بخش اعظم این کمک های مالی به جریان راست مسیحی اختصاص پیدا می کند. جریان راست مسیحی با کمک های مالی و خدمات اجتماعی "به رساندن پیام مسیح" مبادرت کرده و در این امر موفق هم بوده است.

پ.ن  این پست را گذاشتم که بعدش یه ماه کامل برم مرخصی